Facebook
Twitter
LinkedIn
Instagram
flag
flag
logo_Polonus_2
Donateur
Kandidaten
Word sponsor
  • HOME
  • KANDIDATEN 2018
  • SPONSOREN
  • DONATEUR
  • VERKIEZINGEN
    • JURY 2018
    • REGLEMENT
    • KANDIDATEN
  • OVER POLONUS
    • OVER STICHTING POLONUS
    • ARCHIEF
      • JURY 2016
      • POLONUS 2016
  • CONTACT

Anna Kowalska – Wetenschap en Techniek

september 25, 2018Tomasz Karawajczyk

Anna Kowalska studeerde af aan de universiteit van Pierre Mendès France in Grenoble, Frankrijk, en studeerde voorheen buitenlandse handel aan de Universiteit van Lodz in Polen. Daarna werkte ze als brandmanager bij de marketingafdelingen van diverse internationale bedrijven in Polen (L’Oréal en Schwarzkopf & Henkel) en in Nederland (Diageo). Sinds 2012 is zij werkzaam bij de Hogeschool Leiden (HSL), waar zij vakken doceert op het gebied van marketingcommunicatie, internationale handel en culturele verschillen bij de opleidingen  Commerciële Economie en Communicatie. Onlangs heeft zij ook haar eigen marketingadviesbureau AK Works. Zij probeert haar passie voor reizen en kennis van andere culturen aan haar studenten over te brengen.

Anna Kowalska komt uit Łódz, waar ze Buitenlandse Handel studeerde aan de ‘Faculteit der Economische Wetenschappen’. Na het tweede studiejaar ging ze haar studie voortzetten aan de ‘Faculteit economische en sociale wetenschappen’ van de universiteit Pierre Mendès France, in Grenoble. Frankrijk Daar behaalde zij haar bachelorsdiploma en ronde zij daar ook haar masterstudie af. Een verblijf in het buitenland, aanraking met nieuwe culturen en het leggen van internationale contacten en vriendschappen, heeft een enorme impact op haar gehad, wat de meerderheid van haar latere keuzes in het leven heeft beïnvloed. Zij besloot toen dat ze in een internationaal bedrijf wilde werken.

Na het voltooien van haar studie keerde ze terug naar Polen en zette zij haar eerste stappen in haar professionele carrière in de Poolse vestiging van L’Oréal in Warschau. Na een jaar nam ze een nieuwe uitdaging aan door de functie van Junior Brand Manager te nemen in de Schwarzkopf & Henkel-afdeling voor haarkleurenproducten. Tijdens deze periode ontmoette ze haar toekomstige echtgenoot – een Nederlandse architect die toen een project in Warschau uitvoerde.

Anna is in 2000 naar Nederland verhuisd, waar zij tot nu toe woont. Zij vond snel een passende baan en realiseerde zij zich als Brand Manager op de marketingafdeling van Diageo – de leidende producent van sterke dranken in de wereld. Zij was onder andere verantwoordelijk voor het lanceren van het merk Smirnoff Ice op de Nederlandse markt en later voor het beheren van een van de grootste bedrijfsmerken: Baileys. 

In 2012 nam Anna een nieuwe uitdaging aan om docent ‘Marketing en marketingcommunicatie’ te worden aan de Hogeschool Leiden (HSL), waar ze vakken op het gebied van marketingcommunicatie, internationale handel en culturele verschillen bij de opleidingen Commerciële Economie en Communicatie doceert. Daar raakte zij meer geïnteresseerd in culturele verschillen vanuit wetenschappelijk oogpunt. In het werken met studenten gebruikt zij zowel haar eigen culturele bagage, die groeide in de Poolse cultuur, als 20 jaar internationale ervaring tijdens haar studie in Frankrijk en het werken in Polen en Nederland. Culturele verschillen en het ontdekken ervan in zelfs de kleinste, schijnbaar triviale kwesties van het dagelijks leven zijn voor haar een bron van fascinatie, zowel op professioneel als op privégebied.

Door haar eigen ervaring heeft Anna ook de uitdaging van ‘internationalisering’ van opleiding Communicatie aan de Hogeschool Leiden opgepakt. Met haar passie voor het reizen en het leren van andere culturen probeert zij ook haar studenten te ‘besmetten’ die, onder andere, een mogelijkheid krijgen om naar het buitenland te gaan. Anna initieerde (en mede-organiseerde) ook diverse studiereizen voor zowel studenten als mede-docenten naar onder andere Dublin, Istanbul, Warschau en Krakau, waardoor ze dichter bij de lokale cultuur, geschiedenis en economie komen. Ze is ook meerdere keren uitgenodigd als gastdocent door “bevriende” College de Communication in Lille. Ze initieerde ook de samenwerking tussen studenten van HSL en de Poolse school in Den Haag aan een gezamenlijk project op het gebied van communicatiemiddelen ten behoeve van de Poolse school.

Anna is lid van de ‘Polish Professional Women in The Netherlands’ (PPW) – een platform voor Poolse professionals die in Nederland wonen, werken of studeren. 

Vanaf dit jaar verdeelt Anna haar tijd tussen de activiteiten van Hogeschool Leiden en werkzaamheden van haar eigen marketingadviesbureau AK Works. Voor haar eigen bedrijf heeft zij dit jaar verschillende projecten uitgevoerd met betrekking tot de integratie van Polen in Nederland. In opdracht van gemeente Den Haag voerde zij, samen met het Poolse onderzoeksbureau Meritum een onderzoek uit naar problemen en behoeften van Poolse gezinnen in de wijk Segbroek. Met een groep Poolse vrijwilligers organiseerde ze een kinderdagfestival in Den Haag, dat een zeer positieve reactie van Polen en de stedelijke autoriteiten ontving. Momenteel, met de steun van een groep Poolse vrijwilligers is zij bezig met het oprichten van een steuncentrum voor de Poolse vrouwen in Segbroek. De missie van het centrum is om Poolse vrouwen in Segbroek beter te informeren, te activeren, hun participatieactiviteiten met de lokale gemeenschap te intensiveren en, als gevolg daarvan, een betere integratie te realiseren.

De vereniging PPW is vereerd om Anna Kowalska voor te dragen voor de “Pool van het Jaar verkiezing- Polonus 2018″ in de categorie ‘Wetenschap en Techniek’. Zowel Anna’s onderzoeken als haar wetenschappelijke activiteiten zijn erop gericht mensen bij elkaar te brengen, te leren over verschillende culturen en wederzijds respect op te bouwen. Dit zijn belangrijke onderwerpen, onder andere voor de integratie binnen de Nederlandse samenleving, maar ook voor het ondersteunen van vrede en begrip in de wereld.

Anna Kowalska- links en aanvullende informatie:

  1. Internationalisation at home: a sustainable alternative, 2016. European Association for the Higher Education https://www.eaie.org/blog/internationalisation-home-a-sustainable-alternative/
  2. Internationalisering bij de Hogeschool Leiden, 2016 , Honorair Consulaat-Generaal van Turkije.
  3. Internationalisation at home, 2015, Hogeschool Leiden http://hsleiden-emagazine.nl/mb/magazine/editie-december/internationalization-at-home/
  4. Van bewustwording naar empowerment, 2018  voor Gemeente Den Haag. Kwalitatief onderzoek naar problemen en behoeften van Poolse gezinnen uit de Haagse wijk Segbroek, opgezet in samenwerking met het Poolse onderzoeksbureau Meritum.

Adres

Stichting Polonus
Veraartlaan 8/4e
2288 GM Rijswijk ZH

KvK-nummer 53028031
BTW nr: NL 8507.14.473.B01

Social media

Facebook
Twitter
LinkedIn
Instagram
Copyright © 2018 Stichting Polonus. All rights reserved. Created by MultimediaRevolution.nl
  • Pools
  • Nederlands